Selecteer een pagina

Nederland is een van de weinige landen die nog steeds geen kentekens voor (land)bouwvoertuigen verplicht stelt. Maar vanaf 1 januari 2021 komt daar verandering in. Dan treedt het wetsvoorstel ‘registratie- en kentekenplicht (land)bouwvoertuigen’ in werking. Het wetsvoorstel werd op 19 mei van dit jaar door de Eerste Kamer aangenomen. Dat betekent een kentekenplicht voor (land)bouwvoertuigen, een verplichting van de APK voor snelle tractoren en een verhoging van de maximumsnelheid naar 40 km/u.

Wat gaat er veranderen met de komst van het wetsvoorstel?

De verkeersveiligheid van het (land)bouwverkeer moet door de komst van het nieuwe wetsvoorstel verbeteren. Er kan door het kentekenregistratiesysteem controle worden gevoerd op de WAM-verzekeringen, waardoor de verzekeraar kan worden achterhaald. Er komt een APK-plicht voor alle bestaande en nieuwe landbouwtrekkers met een maximum constructiesnelheid van boven de 40 km/u. Deze plicht moet ook gaan bijdragen aan een betere verkeersveiligheid. De verhoging van de maximumsnelheid naar 40 km/u zorgt ervoor dat de voertuigen straks op rondwegen en doorgaande wegen kunnen rijden waardoor wegen met fietsers en bromfietsers vaker vermeden kunnen worden.

Met de komst van de kentekenplicht, bent u ook verplicht om een WAM-verzekering (Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen) af te sluiten. Een aanmelding moet volgens de bepalingen in de wet binnen 28 dagen ontvangen zijn bij de RDW. Wordt dat nagelaten, dan krijgt de bezitter/houder een brief van de RDW en bij niet-nakoming leidt dit tot een boete en veel administratief werk.

Registratieplicht en kentekenplicht, voor wat geldt dit eigenlijk?

Vanaf 1 januari 2021 gelden er een registratie- en kentekenplicht voor (land)bouwvoertuigen, echter zijn er enkele uitzonderingen. Vanaf 1 januari 2025 komen daar weer verandering in. Om welke voertuigen, uitzonderingen en veranderingen dit gaat leest u in het volgende document: