Selecteer een pagina

Velserbroek, 21 september – LTO Verzekeringen verwerft een meerderheidsbelang in Topteam Agrarische Assurantiën. Met deze overname bundelen LTO Verzekeringen en Topteam de krachten om de agrarische sector te voorzien van passend verzekeringsadvies. Topteam blijft een autonoom opererende organisatie binnen LTO Verzekeringen. Samen vormen ze de grootste onafhankelijke adviesorganisatie op agrarisch verzekeringsgebied in Nederland.

De agrarische sector staat de komende jaren voor aanzienlijke veranderingen en uitdagingen. De krachtenbundeling van de twee agrarische intermediairs is volgens Jaap Eringa, directeur LTO Verzekeringen, daarmee van strategisch belang voor de sector. “Dit is een goede stap voor Topteam en LTO Verzekeringen, en een positieve ontwikkeling voor de agrarische sector in Nederland”, aldus Eringa: “De samenwerking resulteert in eenduidige visie en beleid, verbetering van inkoopbeleid door concentratie van inkoop en een betere landelijke dekking op gebied van verzekeringsadvies gericht op de agrarische sector. Samen streven we ernaar om de beste adviseur te zijn voor de agrarische sector.”

Klanten behouden hun vertrouwde aanspreekpunt en de vijf vennoten in Topteam blijven verbonden aan de onderneming “Wij beogen met dit besluit de continuïteit van ons bedrijf – dat we in twintig jaar tijd hebben opgebouwd – zeker te stellen. Focus op de agrarische sector is en blijft daarbij belangrijk voor onze klanten en medewerkers. In LTO Verzekeringen hebben we een partner gevonden die zowel qua onafhankelijke marktpositie, werkwijze en cultuur aansluit bij Topteam. Voor medewerkers, klanten en relaties resulteert dit in een win-win”, stelt Maarten Hesselmans, namens de vijf vennoten van Topteam.

LTO Verzekeringen is een joint venture van LTO Bedrijven en Boval Assurantiën B.V. De overname van Topteam markeert een belangrijke stap in de ambitie om de impact voor de sector te vergroten. Eringa: “Topteam heeft een uitstekende reputatie opgebouwd in het verstrekken van hoogwaardig advies aan agrarische ondernemers. Door deze krachten te bundelen, kunnen de bedrijven hun kennis, ervaringen en middelen combineren om een nog breder scala aan diensten aan te bieden en de agrarische sector optimaal te bedienen.”

Het bijdragen aan de verzekerbaarheid van de agrarische sector weegt zwaar, volgens Patrick Bramer, algemeen directeur van LTO Bedrijven. “De verzekerbaarheid van bedrijven vormt in toenemende mate een heikel punt. Met name in de intensieve sectoren nemen de verzekerde bedragen en daarmee de risico’s toe, waardoor diverse verzekeraars zich hebben afgewend. Het vereist kennis, toewijding en het inspelen op ontwikkelingen in deze sector, het onderkennen van risico’s en het verzekeren daarvan. Het is van belang voor boeren en tuinders dat een breed productaanbod van verzekeraars en een persoonlijke dienstverlening aan ondernemers behouden blijft.”

Ruim 5.000 boeren en tuinders zijn via de twee tussenpersonen verzekerd. Vanuit kantoren in Velserbroek (Noord-Holland), Hilvarenbeek (Noord-Brabant) en Wommels (Friesland) worden agrarische bedrijven in het hele land bediend.