Selecteer een pagina

Het OM en de politie delen tot 1 juli 2022 geen boetes uit voor niet geregistreerde landbouwvoertuigen. De ministeries van I&W en J&V zijn dit overeengekomen om te voorkomen dat landbouwvoertuigen na 1 januari 2022 de weg niet meer op kunnen als de registratie niet is afgerond.

Vanaf 1 januari 2022 moeten landbouwvoertuigen in Nederland geregistreerd zijn om de openbare weg op te mogen. Er is voor de registratie van de landbouwvoertuigen een periode van een jaar (conversieperiode) uitgetrokken. Tijdens deze conversieperiode, die loopt tot 1 januari 2022, is er geen keuring nodig en zijn er lagere kosten voor het registreren van een landbouwvoertuig.

Het aantal aanvragen voor registreren is de laatste weken fors toegenomen. Zelfs zo fors dat de RDW het aantal aanvragen niet voor 1 januari kon afronden.

Om te voorkomen dat ondernemers de niet geregistreerde landbouwvoertuigen na 1 januari 2022 moeten laten staan, is door beide ministeries een coulancebeleid toegezegd. Dat beleid houdt in dat tot 1 juli 2022 geen boetes worden uitgedeeld als blijkt dat landbouwvoertuigen die niet zijn geregistreerd toch gebruik maken van de openbare weg. Deze periode van 6 maanden geeft de RDW extra tijd en ruimte om alle aanvragen voor de registratie van landbouwvoertuigen af te ronden.

De coulance geldt alleen voor de handhaving op de registratieplicht. Een (land)bouwvoertuig moet op de weg bijvoorbeeld nog steeds wel voldoen aan de verzekeringsplicht. Daarnaast mag er met ongeregistreerd (land)bouwvoertuig niet harder worden gereden dan 25 km/u. Harder rijden is alleen toegestaan (tot maximaal 40 km/u) als het voertuig is voorzien van een kentekenplaat.

Hoe werkt registreren?

Via de RDW kunt u een keuringsafspraak aanvragen. Hoe de afspraak in zijn werk gaat hangt af van het soort voertuig, de datum wanneer het in gebruik is genomen en of het een Europees goedgekeurd voertuig is.

Heeft u online een registreren aangevraagd en nog een kentekenbewijs ontvangen? Dan is de RDW nog bezig met het behandelen van uw aanvragen. Op dit moment zijn ze bezig met het afhandelen van de aanvragen van van oktober 2021.

Na de keuring

Na goedkeuring en registratie stuurt de RDW binnen 5 dagen het nieuwe kentekenbewijs. Een werkdag later versturen zij een brief met een volledige tenaamstellingscode. Deze code heeft u bijvoorbeeld nodig bij verkoop van het voertuig. Bewaar de tenaamstellingscode daarom goed.

Heeft u het kentekenbewijs ontvangen? Dan hoeft u nog maar twee dingen te doen:

  • Vraag, met de ontvangen informatie op het kentekenbewijs, een kenteken aan bij een RDW-erkende kentekenplaatfabrikant.
  • Als u het kenteken heeft ontvangen, is het voertuig op het kenteken verzekeringsplichtig. Geef daarom het kentekennummer, de meldcode en de data tenaamstelling zo snel mogelijk door aan ons.

Heeft u naast uw kentekenregistratie nog andere verzekeringsvragen? Neem gerust contact op via 023 – 520 15 16 of maak een vrijblijvende afspraak.

Bron: LLTB