Selecteer een pagina

Maak kennis met

Gerard Schepers

adviseur LTO Verzekeringen

Eerlijk advies waar de agrariër beter van wordt, niet de adviseur. Als onafhankelijk verzekeringsadviseur heeft Gerard Schepers een groot voordeel. Hij preekt niet voor eigen parochie maar kan producten van diverse verzekeraars adviseren. En na het advies houdt zijn werk niet op: structureel klantcontact is het allerbelangrijkst.

In de aanval met de beste verzekeringsproducten

‘We hoeven ons niet te verdedigen, maar kunnen direct in de aanval: nieuwe klanten binnenhalen met goede producten.’ Dat is volgens adviseur Gerard Schepers, het grote voordeel van de onafhankelijke positie van LTO Verzekeringen. Schepers werkt al sinds 1985 als verzekeringsadviseur. Langzaam maar zeker kreeg hij steeds meer agrarische klanten. Niet vanwege een agrarische achtergrond, maar uit interesse in de sector: ‘Agrarische ondernemers zijn hardwerkende mensen, eerlijk en recht door zee. Mensen waarmee je goed zaken kunt doen. Die, wanneer je ze eerlijk en open adviseert, voor lange tijd klant blijven.’

Bijna vier jaar geleden begon hij bij LTO Verzekeringen. Zonder klanten. Inmiddels strekt zijn gebied zich uit van Zeeland, tot Zuid-Holland en Brabant en heeft hij zelfs een aantal klanten daarbuiten. ‘We hebben veel vrijheid. Natuurlijk is het belangrijk om klanten binnen te halen en te zorgen dat die klanten tevreden zijn. Maar hoe, dat mag je eigenlijk zelf weten’, vertelt Schepers.
Hij verkoopt zijn verzekeringen niet op prijs maar op klantcontact en kwaliteit van het product. En natuurlijk is prijs belangrijk, maar communicatie minstens zo. Want hoe je als verzekeringsadviseur ook binnenkomt, het belangrijkste komt pas later: structureel klantcontact. Schepers: ‘De aftersales is ook vaak wat overstappers missen in het contact met hun voorgaande adviseur. Ik geef klanten altijd direct mijn 06-nummer. Ook bij schade kunnen ze me meteen bellen, dat wordt gewaardeerd. Bij de meer ingewikkelde schades helpen we als adviseurs ook bij de afhandeling.’

‘Agrariërs zijn hardwerkende mensen, eerlijk en recht door zee. Mensen waarmee je goed zaken kunt doen. Die, wanneer je ze eerlijk en open adviseert, voor lange tijd klant blijven.’

Een passende polis vinden is één ding. Maar steeds vaker komt het voor dat Schepers bedrijven die hun verzekeringen eigenlijk op orde hadden, opnieuw moet adviseren. De oorzaak: verzekeraars verhogen de premie met 100 procent, of stoppen zelfs helemaal met het verzekeren van een klant. Dat veel verzekeraars de afgelopen jaren zijn samengegaan, maakt het vinden van een nieuwe verzekeraar niet makkelijker: ‘Het is echt een uitdaging om een goede en acceptabele prijs te krijgen.’

En wat doe je als je een perfecte polis hebt, maar de klant vindt het te duur? ‘Er zijn verschillende opties. Allereerst het verhogen van het eigen risico. Toevallig heb ik dat vanochtend met een klant besproken. Door een hoger eigen risico betaalt hij 5 procent minder premie en houdt toch dezelfde dekking,’ vertelt Schepers. Een andere optie is een bepaalde dekking uit de verzekering halen en enkel de basisrisico’s, brand en natuurschade, dekken. Of je kijkt naar de premies bij andere partijen. Maar ook aan de andere kant, bij de verzekeraar, zijn er mogelijkheden: ‘Als een agrariër extra preventiemaatregelen neemt, kun je in gesprek gaan met de verzekeraar of de polis niet goedkoper kan, want de risico’s zijn lager door deze maatregelen.’